Veel van mijn publicaties komen voort uit mijn werkzaamheden als docent, onderzoeker en manager in het talenonderwijs. Deels zijn dat ‘officiële’ publicaties, verschenen in boeken, tijdschriften, congresbundels en Festschrifte. Maar deels zijn dat ook ‘grijze’ publicaties, dat wil zeggen dat ze een intern karakter hadden of slechts enige tijd circuleerden, bijvoorbeeld als onderwijsmateriaal of op websites. In sommige talen hanteert men wel het begrip ‘didactische publicaties’ voor deze hele categorie teksten die onderwijs-gerelateerd zijn. In mijn geval gaat het om de volgende soorten teksten:
Het is niet nodig en ook niet mogelijk om deze teksten op een persoonlijke website te publiceren. Maar sommige van die – vaak moeilijk vindbare – teksten kunnen wel interessant en nuttig zijn voor bepaalde lezers: ik denk bijvoorbeeld aan de boekbesprekingen, de artikelen over English Medium Instruction, de essays over taal- en cultuurpolitiek en enkele syllabi van het onderwijs.
Een aantal van deze didactische publicaties heb ik om die reden wél in het archief van deze website opgenomen. Zoals ik bij de presentatie van enkele congresbundels over meertalige universiteiten heb opgemerkt: veel van de vragen blijven actueel, veel van de uitdagingen hebben een structureel karakter!